
Környezetvédelmi szakértők bírálják a Tata átalakításának kezelését
A brit klímaváltozással foglalkozó tanácsadók erőteljes kritikát fogalmaztak meg a legnagyobb brit acélmű, a port talboti Tata Steel átszervezésével kapcsolatban, amely jelentős munkanélküliséget okozott a térségben. A Climate Change Committee (CCC), egy független klímaváltozási tanácsadó testület, rámutatott arra, hogy a kormányzati tisztviselőknek jobban kellett volna előre tervezniük és biztosítaniuk, hogy a helyi közösség számára más zöld munkahelyek is rendelkezésre álljanak. A testület legújabb ajánlásaiban hangsúlyozta, hogy Walesnek hogyan kell elérnie a nettó nullás kibocsátási célt, többek között elektromos járművek, hőszivattyúk és fák ültetésének előmozdításával.
A walesi és brit kormányok közös erőfeszítéseket tettek azért, hogy „erős víziót” dolgozzanak ki a térség jövőjéről, valamint hogy megvalósítsák „tiszta energia szuperhatalom küldetésünket”. Az acélmű 2024-es működésének leállítása után több mint 2000 munkahely szűnt meg, mivel a Tata Steel bezárta a kohóit, hogy megszüntesse a napi több mint 1 millió font veszteséget. A brit kormány 500 millió font támogatást nyújtott a vállalatnak, amely most 1,25 milliárd fontot fektet be egy új elektromos ívkohó építésébe, amely várhatóan 2027-re készül el. Ez a technológia újrahasznosítja a hulladékfémet, de sokkal kevesebb munkavállalóra lesz szükség a helyszínen.
A változások drámaian csökkentik Wales szén-dioxid-kibocsátását, mivel a kohók bezárásával a térség ipari kibocsátása több mint a felére csökkent 2022 óta. Ugyanakkor a környezetvédők figyelmeztettek arra, hogy a port talboti események negatívan befolyásolhatják a közvélemény támogatását a klímaváltozással kapcsolatos intézkedések iránt, ha azokat a munkahelyek elvesztésével és a nehézipar hanyatlásával társítják. A CCC jelentése szerint „fontos tanulságokat kell levonni”, és arra figyelmeztette a brit és walesi kormányokat, hogy jobban kellene felkészülniük a jövőbeli kihívásokra. A testület hangsúlyozta, hogy a brit acélipar előtt álló problémák már évek óta ismertek, és figyelembe véve a port talboti létesítmény gazdasági jelentőségét, egy proaktívabb és határozottabb átmeneti tervet kellett volna kidolgozniuk.
A brit kormánynak versenyképesebbé kellett volna tennie az ipari villamos energia árakat, és korai, együttműködő tárgyalásokat kellett volna folytatnia a gyártók, a munkavállalók és a közösség között. A walesi kormánynak pedig biztosítania kellett volna, hogy a megfelelő képzési és átképzési programok már a bezárás előtt rendelkezésre álljanak, valamint helyi ipari stratégiát kellett volna kidolgoznia a fűtési szolgáltatások és a lebegő tengeri szélenergia területén történő alternatív foglalkoztatás támogatására.
Shaun Spencer, egykori acélmunkás, aki ma villamosmérnököket képző cégben dolgozik, teljes mértékben egyetértett a testület megállapításaival. Figyelmeztetett arra, hogy a „keserűség és neheztelés” érzése nagyon erős a volt kollégái körében. Spencer úgy véli, hogy ez az átalakítás negatívan befolyásolja az emberek nettó nullás célokkal kapcsolatos véleményét, és hogy a brit és walesi kormányokkal kapcsolatos támogatás is csökkent, különösen a térségben.
Emma Pinchbeck, a CCC vezérigazgatója a BBC-nek elmondta, hogy ami Port Talbotban történt, az „előrelátható és megelőzhető” volt, és nem szolgált a legjobb példaként arra, hogyan kellene kinéznie egy zöld átmenetnek. Wales, akárcsak az Egyesült Királyság, jogilag kötelező nettó nullás célt tűzött ki, amely azt jelenti, hogy 2050-re már nem szabad hozzáadnia a légkörben lévő üvegházhatású gázok összegéhez. A CCC független tanácsot ad arról, hogy mennyi szén-dioxidot lehet kibocsátani ötéves időszakokban, amelyeket „szén-dioxid költségveteteknek” neveznek, és arról, hogy az Egyesült Királyság egyes területei hogyan érhetik el ezeket a célokat. A legújabb ajánlás a 2031-2035 közötti időszakra vonatkozik, és 73%-os csökkentést javasol az éves átlagos kibocsátásban 1990-hez képest.
A mezőgazdaság 2022-ben Wales harmadik legnagyobb kibocsátó ágazata volt, és a CCC előrejelzése szerint a tehenek és juhok számának 19%-os csökkentésére lesz szükség 2033-ig, a mezőgazdasági politika változásai és a hús- és tejfogyasztás csökkenése miatt. A walesi kormány köszönetet mondott a CCC-nek a jelentésért, amelyet most felülvizsgál és felhasznál a következő szén-dioxid költségvetet véglegesítéséhez. A kormány szóvivője hangsúlyozta, hogy a Tata Steel átmeneti bizottsága keretében együttműködik a brit kormánnyal, a helyi hatóságokkal és a kulcsszereplőkkel, hogy támogassa az érintett egyéneket és vállalkozásokat, valamint hogy erős víziót dolgozzon ki a térség jövőjére vonatkozóan.

