
A Thames Water leállítja a vezetői bónuszprogramot
A Thames Water, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vízszolgáltató cége, úgy döntött, hogy „szünetelteti” a felső vezetőknek szánt, a 3 milliárd fontos megmentő kölcsönhöz kapcsolódó nagy összegű prémiumok kifizetésére vonatkozó tervét. A döntést követően a Downing Street, az Egyesült Királyság miniszterelnöki hivatala, nyilvánosan kifejtette, hogy a cégnél a vezetőknek „a kudarcért való jutalmazás” nyilvánvalóan elfogadhatatlan. A Thames Water „megtartási programja” a felső vezetők fizetésének 50%-át tette volna ki, ami akár 1 millió fontot is jelenthetett volna az éves bérük és a rendszeres prémiumok felett.
A cég már régóta kritikák kereszttüzében áll a környezetvédelmi miniszter, Steve Reed nyilatkozatai miatt, aki szerint a Thames Water megpróbálja „kikerülni” azokat a közelgő szabályokat, amelyek megtiltanák a vízszolgáltatóknak a prémiumok kifizetését. Reed a parlamenti ülésen arról beszélt, hogy a Thames Water más néven hivatkozik a prémiumokra, hogy továbbra is kifizethesse azokat. A Downing Street kijelentette, hogy a miniszterek „világosan megfogalmazták, hogy a Thames Water-nak nem lenne szabad prémiumokat kiosztania, miután évek óta rossz vezetés alatt áll”.
Reed és a Környezetvédelmi, Élelmiszer- és Vidékfejlesztési Minisztérium (Defra) tisztviselői tárgyalásokat folytattak a Thames vezetőivel a cég döntése előtt. A Thames Water szóvivője megerősítette, hogy a vállalat igazgatósága „szünetelteti a megtartási programot”, és várja az Ofwat, a vízszolgáltatók szabályozó hatósága, útmutatását. Az Ofwat új szabályokat kaphat, amelyek megakadályoznák, hogy bármely vízszolgáltató prémiumokat osztogasson. A Thames Water közölte, hogy várni fogja a szabályozó iránymutatását, hogy biztosítsa, hogy a cég megközelítése támogassa a „fordulóponti céljainkat és a szélesebb közvélemény elvárásait”.
A Thames Water igazgatóságának soha nem volt szándéka, hogy ellentmondjon a kormány vízipari reformra vonatkozó ambícióinak. A cég az utóbbi években súlyos kritikát kapott a teljesítménye miatt, miután sorozatos szennyvíz kibocsátások és szivárgások történtek. A cég pénzügyi helyzete körüli aggasztó fejlemények körülbelül másfél évvel ezelőtt kezdődtek, amikor a kormány készültségben állt, hogy különleges adminisztráció alá helyezze a Thames Water-t. A cég márciusban egy sürgősségi 3 milliárd fontos kölcsönt biztosított, hogy elkerülje a csődöt, és most arra törekszik, hogy csökkentse hatalmas, 20 milliárd fontos adósságát azzal, hogy a hitelezőktől kedvezményt kér a tartozásukból.
A Thames Water körülbelül a brit lakosság negyedét szolgálja ki, elsősorban Londonban és Dél-Anglia egyes részein, és körülbelül 8000 embert foglalkoztat. A cég úgy számolt, hogy április közepére teljesen kifogy a készpénzből, mielőtt sikerült megszereznie a megmentő kölcsönt. Függetlenül attól, hogy mi történik a cég jövőjével, a háztartások vízellátása és szennyvízkezelési szolgáltatásai továbbra is normálisan működnek.
Reed kifejezte örömét, hogy a Thames Water visszalépett a megtartási programtól, mondván, hogy „rossz döntés volt”. Hozzátette, hogy ez sérti a saját ügyfeleik igazságérzetét. A Thames Water korábban azt állította, hogy a „megtartási kifizetések” nem teljesítményhez kötött prémiumok, így nem tartoznak az új szabályok hatálya alá, és azt is hangsúlyozták, hogy ezen kifizetések egyike sem fog a vásárlóktól származó pénzből finanszírozódni.
A Thames Water elnöke, Sir Adrian Montague a múlt héten a parlamenti bizottságnak tett nyilatkozatában pontosította a prémiumokkal kapcsolatos korábbi megjegyzéseit, kijelentve, hogy lehet, hogy „rosszul fogalmazott”, amikor azt mondta, hogy a hitelezők „megkövetelték” a „megtartási ösztönzőket”. A BBC-nek adott interjúban Anna MacDonald, az Aubrey Capital Management munkatársa arra figyelmeztetett, hogy úgy tűnik, a Thames Water „pr” válságot próbálja korlátozni, és a prémiumok indoklása, hogy szükségesek a vezetők megtartásához, nem meggyőző. Az Ofwat tavaly novemberben megakadályozta három vízszolgáltató, köztük a Thames Water prémiumainak kifizetését, mondván, hogy az ügyfelek pénzéből nem finanszírozhatók az indokolatlan kifizetések.

