Gazdaság,  Hírek

Szállítási késések és üres polcok a Co-opnál a kibertámadás után

Az Egyesült Királyságban több Co-op bolt polcai üresen állnak, mivel a kiskereskedő által tapasztalt súlyos kibertámadás zavarokat okozott az új készletek szállításában. A boltok ugyan nyitva tartanak és folytatják a kereskedelmet, de a hétfői és keddi napokon sok helyen csak készpénzes tranzakciókat tudtak elfogadni. A Co-op képviselője a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a helyzetet mostanra sikerült orvosolniuk. A zavarok a cég pénteki bejelentése után következtek be, amikor is elismerték, hogy a kibertámadás következtében „jelentős” mennyiségű vásárlói adatot loptak el.

A Co-op szóvivője kifejtette, hogy a boltok szállításait jelentősen befolyásolták a hackerek folyamatos, rosszindulatú próbálkozásai, amelyek célja az volt, hogy hozzáférjenek a cég rendszereihez. „Folyamatosan dolgozunk azon, hogy csökkentsük a zavarokat és visszaállítsuk a szállításokat” – mondta a szóvivő. „Előfordulhat, hogy boltjaink nem kínálnak minden szokásos terméket, és szeretnénk elnézést kérni tagjainktól és vásárlóinktól, ha ez a helyi boltjukban is így van” – tette hozzá.

A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adatait szerezték meg, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, de a cég ezt a számot nem erősítette meg. Áprilisi nyilatkozatukban a Co-op elmondta, hogy 22%-os növekedést tapasztalt az aktív tagsági bázisában, amely 2024-re 6,2 millió tagot számlál. A cég az ügyfeleknek a weboldalukon közölte, hogy úgy vélik, csak a tagok személyes adatai, mint például a nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek ki, míg banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem.

Shirine Khoury-Haq, a Co-operative Group vezérigazgatója hétfőn egy üzenetben kért elnézést a kiberbűncselekmény miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a munkatársaink és tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – mondta. „Felismerjük az adatvédelem fontosságát, és komolyan vesszük a kötelezettségeinket, különösen mint tagok által birtokolt szervezet” – tette hozzá.

A Co-op ellen irányuló támadás mindössze néhány nappal azután vált nyilvánvalóvá, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware támadás áldozata lett. Az áruház felfüggesztette az online megrendeléseket és több szolgáltatását is leállította, miközben próbálta kezelni a helyzetet. Eközben a Harrods csütörtökön arról számolt be, hogy hackerek kísérleteztek a bolt rendszereinek feltörésével.

A Brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztette a kereskedőket, hogy a bűnözők, akik kibertámadásokat indítanak brit kiskereskedők ellen, IT segítségnyújtó szolgálatoknak álcázzák magukat, hogy behatoljanak a szervezetekbe. A Co-op Group kibertámadása és az adatlopás miatti aggodalmak nemcsak a céget, hanem az egész kiskereskedelmi szektort sújtják, hiszen a vásárlók bizalma és a vállalatok hírneve is kockán forog. A vásárlók egyre inkább tudatosabbá válnak az adatvédelem fontosságáról, és elvárják, hogy a cégek felelősségteljesen kezeljék a személyes adataikat, különösen egy ilyen súlyos incidens után.

Az események arra figyelmeztetnek, hogy a kibertámadások kora egyre inkább a mindennapi élet részévé válik, és a kiskereskedőknek folyamatosan fejlődniük kell, hogy megvédhessék ügyfeleik adatait és saját működésüket. Az ilyen incidensek hatásait pedig nemcsak a cégek, hanem a vásárlók is érzik, akiknek meg kell találniuk a módját, hogy biztonságban érezzék magukat a digitális térben.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1eg3z307o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük