Magazin,  Tech

A kameratechnológia, ami új szintre emeli az ifjúsági sorozatokat

A rendőrség hatalmas ütései a betörő bárddal, és a ház főbejárata azonnal kinyílik. Zaj és kiabálás hallatszik, ahogy a nehézfegyverzett rendőrök beáramlanak a házba. Egy nő a padlóra zuhan, miközben a kamera balra fordul, és egy kis, gyengén megvilágított lépcsőházba indulunk felfelé. Megpillantunk egy férfit, aki a falnak támaszkodva, kezeit a feje fölé emelve kiabál, de hiába. Néhány pillanaton belül egy 13 éves fiú már a rendőrség őrizetébe kerül, és a kamera visszatér a reggeli fényben álló fiú családjához, akik a gyepen üvöltenek. Az események mindössze három perc alatt zajlanak le, mindez egyetlen felvételben. Ez az indítási jelenet a Netflix népszerű sorozatában, az „Adolescence”-ben található, amelyet az első hónapjában több mint 120 millió ember nézett meg világszerte. Matthew Lewis, a sorozat operatőre egy nemrégiben adott interjúban megjegyezte, hogy öt évvel ezelőtt nem lett volna lehetőség egy ilyen jelenet felvételére.

Az „Adolescence” négy, körülbelül egy órás epizódját teljes egészében egyetlen felvételben rögzítették, ami a „oner” technikával valósult meg. A kamera folyamatosan követi a karaktereket a pörgő jelenetek során, vagy vált át kézi felvételről járműre rögzített kamerára. A könnyű, önstabilizáló kamerák, amelyek képesek alkalmazkodni a drámai környezeti fényviszonyokhoz, kis forradalmat indítottak el a film- és tévés iparban. Az „Adolescence” második epizódjának végén például a kamera a kocsiból való felvételről átvált a közúti átkelésre, majd a közeli utcák felett repül, és végül újra a földszintre érkezik. A váltás a drónról az emberi operátorra szinte észlelhetetlen – csupán egy apró remegés tapasztalható, de ha nem figyelünk rá, ezek az átmenetek gyakorlatilag zökkenőmentesek.

A DJI Ronin 4D, egy kis, nagy felbontású kamera, amely számos beépített érzékelővel rendelkezik a mozgás és a környező tárgyak viszonyában, lehetővé teszi a belső mechanizmusok számára, hogy kompenzálják a mozgást, így sima és stabil felvételeket készíthetünk. Tim Palmer, a bostoni egyetem professzora és tapasztalt filmes azt mondja, hogy az eredmény „fenomenális”. Eleinte kétségbe vonta, hogy az „Adolescence” epizódjai valóban egyetlen felvételben készültek. „Amint megláttam, tudtam, hogy ez valóban egy felvétel volt” – mondta. Palmer hangsúlyozta, hogy a kameratechnológia az utóbbi években jelentős fejlődésen ment keresztül.

A hosszú, egyetlen felvételben készült jelenetek nem újkeletűek a filmművészetben. Számos példa létezik, amelyek évtizedekre nyúlnak vissza. Az 2015-ös „Victoria” című film, amelyet a készítők szerint egyetlen felvételben rögzítettek, például egy izgalmas, két óra húsz perces alkotás. Bár egyesek szkeptikusak voltak ezzel kapcsolatban, a filmes Sturla Brandth Grøvlen határozottan kijelentette, hogy „nincsenek vágások vagy leállások”. Grøvlen a technológia korlátait kihasználva készítette a filmet, a képek enyhe remegése szándékos volt – a rendező olyan filmet akart, amely a háborús övezetekben készült tudósítók felvételeit idézi.

A Ronin 4D a DJI „első dedikált mozi kamerája”, mondja Brett Halladay, a cég termékoktatási menedzsere. Részletes stabilizálási technológiával rendelkezik, és a felvételeket vezeték nélkül továbbítja a helyszíni monitorokra. Habár a technológia rengeteg lehetőséget kínál, a kamera nem alkalmas függőleges felvételek készítésére, ami pedig egyre népszerűbb a TikTokhoz hasonló videómegosztó alkalmazások terjedésével. További kamera lehetőségek is léteznek, például a Canon könnyű Cinema EOS modellek, amelyek a filmesek számára kínálnak új lehetőségeket.

A könnyű, ergonómikus kamerák megjelenése jelentős hatással lehet a film- és tévés tartalmak minőségére, mondja Booker T. Mattison, a Georgiai Egyetem filmes oktatója. „A nézőpontot gyakran a kamera maga képviseli” – magyarázza. Az egyes jelenetek egyetlen felvételként való rögzítése izgalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor a jó történetmesélés is kulcsfontosságú. Carey Duffy, a Cooke Optics termékélményének igazgatója arra figyelmeztet, hogy a „oner” technika iránti vonzalom könnyen csak egy ügyeskedés lehet, amely a történet rovására mehet. A „Adolescence” készítői által használt Cooke lencsék és a könnyű kamerák új korszakot nyithatnak a filmes világban, ám a legfontosabb, hogy a nézők minőségi tartalmat kapjanak, ne csupán technikai bravúrokat.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c62g6vdl3vqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük