Gazdaság,  Hírek

A milliárdos furcsa indítékai a Royal Mail megvásárlására

Április végétől a több mint 500 éves Royal Mail irányítása egy cseh milliárdosra, Daniel Kretinskýra kerül, aki egy futballklub társtulajdonosa, valamint jelentős befektető egy brit szupermarketláncban. Felmerül a kérdés, hogy miért érdekelheti őt ez az elavult intézmény. Kretinský a hírek szerint jól ismert figurává vált a cseh gazdasági életben, és vagyonát a 6 milliárd fontos értékével a Sunday Times gazdag embereket listázó összeállításában is feltüntették. A cseh származású milliárdos, akit a „cseh Szfinxnek” is neveznek titokzatos stílusa miatt, jogászként kezdte karrierjét, majd az európai energia piacokon szerzett jelentős vagyont.

A Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított, több mint ötszáz éve a brit élet szerves része, és sokan kedves emlékeket őriznek a postásaikról, akik a leveleiket és csomagjaikat házhoz hozzák. Azonban az utóbbi években a Royal Mail helyzete megromlott. A cég jelentős veszteségeket szenvedett el, piaci részesedése csökkent, és az alkalmazottakkal folytatott sorozatos konfliktusok miatt súlyos sztrájkokba torkollott. A levélküldemények száma drámaian csökkent, 2004-ben 20 milliárd levél került feladásra, míg tavaly ez a szám már csak 7 milliárd volt. Az e-kereskedelem fellendülése ugyan növelte a csomagok számát, de a Royal Mail részesedése ezen a jövedelmező piacon is csökkent, mivel új versenytársak, mint a DPD, a DHL, az Amazon és az Evri, egyre nagyobb részesedést szereztek.

A Royal Mail 2012-ben vált külön a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták, 3,3 milliárd fontos értéken. Az első kereskedési napon a részvények ára 38%-kal emelkedett, ami sok kritikát váltott ki, mivel sokan úgy vélték, hogy a céget alulértékelték. A Covid alatt, 2021 májusában a cég értéke meghaladta a 6 milliárd fontot, ám Kretinský 2024 áprilisi ajánlatát 3,6 milliárd fontban zárta le, ami 63%-kal több volt, mint az általa megjelölt érték, de alig haladta meg a privatizációs árat.

Kretinský célja, hogy a Royal Mail-t és a hozzá tartozó nemzetközi disztribúciós szolgáltatásokat egy európai logisztikai konglomerátum részévé tegye, amely az energia, kiskereskedelem és logisztika három pillérén alapul. A cég a versenytársakkal, mint a Deutsche Post DHL, DPD, és Amazon, kívánja felvenni a versenyt. A Royal Mail számára kötelező az úgynevezett egyetemes szolgáltatási kötelezettség (USO), amely előírja, hogy a cég hetente hat napon át, minden címzettnek szállítania kell a leveleket, míg csomagokat öt napon belül. Ez hátrányt jelent a konkurenciával szemben, akik rugalmasabban választhatják meg, hogy milyen üzletágban működnek.

Kretinský azt állítja, hogy tervei vannak a Royal Mail jövőjét illetően. Az energiaszektorban elért sikerei révén 27,5%-os részesedést vásárolt a Royal Mail anyacégében, az International Distribution Services-ben (IDS). A Royal Mail jövőjével kapcsolatban megjegyezte, hogy elkötelezett az egyetemes szolgáltatási kötelezettség betartása mellett, de szeretné, ha annak feltételei megváltoznának. A legutóbbi hírek szerint az Ofcom, a brit távközlési és postai szabályozó hatóság, támogatja a Royal Mail által javasolt változtatásokat, amelyek évente 300 millió fontot spórolhatnának meg a cégnek.

A Royal Mail jövője szempontjából fontos kérdés, hogy Kretinský képes lesz-e új befektetéseket vonzani a cégbe. A szakszervezetek remélik, hogy a befektetések révén a Royal Mail hasonló fejlődésen megy keresztül, mint a GLS, amelyet az IDS 1999-ben vásárolt meg, és amely tavaly 320 millió font profitot termelt. Kretinský elkötelezte magát amellett, hogy a cég működését összehangolja, és azt ígérte, hogy öt éven belül nem fogja eladni a GLS-t.

A közeljövőben a Royal Mail ügyfelei észlelhetik a változásokat, például a másodosztályú levelek kézbesítési gyakoriságának csökkenését, új Royal Mail zárókat a környékükön, valamint az első osztályú levelek árának emelkedését. A királyi pecsét továbbra is rajta lesz a bélyegeken, de mostantól a Royal Mail új irányítója Kretinský, aki ambiciózusan tervezi a cég jövőjét. Az elkövetkező évek során izgalmas átalakulásokra számíthatunk, amelyek a logisztikai ipar jövőjét is formálhatják az Egyesült Királyságban.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük