
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság megállapodott a Trump által bevezetett autó- és fémvámok csökkentéséről
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság közötti új kereskedelmi megállapodás keretében az amerikai kormány beleegyezett, hogy csökkenti az importadót egy meghatározott számú brit autóra, és lehetővé teszi bizonyos acél- és alumíniumtermékek vámmentes behozatalát az országba. Ez a lépés jelentős megkönnyebbülést hoz az Egyesült Királyság kulcsfontosságú iparágainak, amelyek az új vámokkal szembesültek, amelyeket Donald Trump elnök márciusban, második hivatalba lépése után vezetett be. Azonban a legtöbb brit termék esetében továbbra is fennmarad a 10%-os vám, így a kereskedelem feltételei nem tűnnek radikálisan megváltozottnak az elemzők szerint.
A csütörtöki bejelentés nem tartalmazott hivatalos megállapodást, és a két kormány részéről érkezett információk meglehetősen szűkszavúak voltak. A Jaguar Land Rover gyárában, a West Midlandsben Sir Keir Starmer, az Egyesült Királyság munkáspártjának vezetője, a megállapodást „fantasztikus platformnak” nevezte, amely „történelmi” előrelépést jelent a brit üzletek és munkavállalók védelmében. Starmer hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyság legnagyobb szövetségese az Egyesült Államok. Trump elnök a Fehér Házban a megállapodást „nagyszerű üzletnek” minősítette, és elutasította a kritikákat, amelyek szerint túlértékeli annak jelentőségét.
A két fél megállapodott abban, hogy az Egyesült Államok csökkenti az autókra kivetett importadót, amelyet Trump egy hónappal ezelőtt 25%-ra emelt. Az új megállapodás értelmében ez az adó 10%-ra csökken 100,000 autóra évente, ami kedvező hatással lesz a luxusautógyártókra, például a Jaguar Land Roverre és a Rolls Royce-ra. Ugyanakkor a jövőbeni növekedést korlátozhatja, mivel ez körülbelül annyit jelent, mint amennyit az Egyesült Királyság tavaly exportált. Jonathan Reynolds, a brit üzleti miniszter, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az Egyesült Királyság napokon belül elveszíthette volna a munkahelyek ezreit az amerikai vámok miatt. „Ez nagyon komoly helyzet volt” – tette hozzá.
A Trump által korábban emelt, 25%-os acél- és alumíniumvámtól is csökkentették a terheket, a brit miniszterelnöki hivatal tájékoztatása szerint. Az Egyesült Államok helyette kvótát állít fel, amely korábban is létezett. A két ország egyetértett abban is, hogy mindkét fél engedélyezze 13,000 tonna marhahús importját a másik országból, ami jelentős bővülést jelent az Egyesült Államok marhahús-eladásai számára az Egyesült Királyságban, ahol korábban 20%-os vámot kellett fizetni, és az importot 1,000 tonnára korlátozták. A megállapodás összességében 5 milliárd dolláros lehetőséget teremt az export számára, beleértve 700 millió dollárt bioetanolban és 250 millió dollárt egyéb mezőgazdasági termékekben.
A brit acélipar vezetője, Gareth Stace üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az „jelentős megkönnyebbülést” nyújt a szektor számára. Más üzleti csoportok azonban óvatosabbak voltak. Duncan Edwards, a BritishAmerican Business vezérigazgatója, amely a két országban működő cégeket képviseli, azt mondta: „Jobb, mint tegnap, de határozottan nem jobb, mint öt héttel ezelőtt.” A munkáspárti képviselők dicsérték a megállapodást, de az ellenzéki pártok további részleteket és parlamenti ellenőrzést kértek. Kemi Badenoch, a konzervatív párt vezetője kritikát fogalmazott meg, mondván, hogy a megállapodás lényegében az Egyesült Királyság vámainak csökkentését jelenti, miközben az Egyesült Államokban emelkedtek.
A reformpárti vezető, Nigel Farage a megállapodást „előrelépésnek” minősítette, és üdvözölte a fejleményeket. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság már Trump első hivatali ideje óta tárgyal egy kereskedelmi megállapodásról. Az Egyesült Államok régóta a mezőgazdasági és gyógyszeripari kérdések előnyben részesítését szorgalmazza, amelyek politikailag nehezen kezelhetők az Egyesült Királyság számára. Az Egyesült Királyság kormánya továbbra is arra törekszik, hogy szélesebb kereskedelmi megállapodást kössön az Egyesült Államokkal, miután csökkentették az autók és acél vámokat. Az elnök folyamatosan hangoztatja, hogy a vámok az üzlet világának „legjobban félreértett” dolgai, és további intézkedéseket helyezett kilátásba, ami további kérdéseket vet fel a jövőbeni kereskedelmi kapcsolatokban.

