Hírek,  Tech

Önvezető autók érkeznek az Egyesült Királyságba 2027-re, de az Uber már most készen áll

Az Uber bejelentette, hogy készen áll a vezető nélküli taxik indítására az Egyesült Királyságban, azonban a brit kormány elhalasztotta a teljesen önvezető járművek jóváhagyásának időpontját. A korábbi kormány azt ígérte, hogy az önállóan közlekedő autók 2026-ra már az utakon lesznek, de az új kormány szerint ez most inkább 2027 második felében valósulhat meg. Jelenleg az Egyesült Királyság útjain már engedélyezett néhány korlátozott önvezető technológia, ám a járművet továbbra is emberi sofőrnek kell irányítania, aki felelős az autóért, még akkor is, ha automatizált technológiát használnak.

Miközben néhány cég fejlettebb technológiát tesztel a brit utcákon, én is részt vettem egy automatizált autós utazáson London központjában, amelyet a brit Wayve nevű mesterséges intelligencia vállalat fejlesztett ki. Andrew Macdonald, az Uber mobilitásért felelős vezető alelnöke, aki velem tartott az úton, elmondta: „Készen állunk a robottaxik bevezetésére az Egyesült Királyságban, amint a szabályozási környezet lehetővé teszi számunkra.” Az Uber 18 automatizált autótechnológiával foglalkozó céggel működik együtt, köztük a Wayve-vel. Az Egyesült Államokban már több vállalat kínál robottaxit, és ezeket az autókat használják Kínában, az Egyesült Arab Emírségekben és Szingapúrban is.

Macdonald azonban nem értett egyet azzal a véleménnyel, hogy az Egyesült Királyság lemaradt a világ többi részéhez képest, arra hivatkozva, hogy az Egyesült Államokban és Kínában azért van előny, mert ott fejlesztették ki a technológia többségét. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma egy nyilatkozatban jelezte, hogy „gyorsan dolgozunk, és 2027 második felében bevezetjük az önvezető járművekre vonatkozó jogszabályokat”. Továbbá, a minisztérium vizsgálja a rövid távú tesztelési lehetőségeket is, hogy megfelelő feltételeket teremtsen az önvezető szektor virágzásához.

Az Egyesült Államokban a robottaxik általában napi 20 órát üzemelnek, hét napon keresztül. Bár nincs sofőr, az Uber jelenleg azt állítja, hogy az árak megegyeznek a hagyományos, ember vezette utazások díjával. Az alkalmazásban megjelenik a lehetőség, ha elérhető robotaxi áll a felhasználó rendelkezésére, és a vásárlók dönthetnek arról, hogy igénybe veszik-e. Ez részben a szabályozási környezet miatt van, de a közvélemény bizonytalansága is szerepet játszik abban, hogy a járművek elterjedése lassabb. Egy 2024-es YouGov felmérés szerint a brit válaszadók 37%-a „nagyon veszélyesnek” érzi, ha vezető nélküli autóban utazik.

Macdonald azonban megjegyezte, hogy az új ügyfelek kezdeti félelme hamar elmúlik, és az élmény hamarosan „új normálissá” válik. Ezt magam is tapasztaltam az utazásunk során. Egy Ford Mach-e típusú autóban ültem, amelyet a Wayve autonóm vezetéshez szükséges érzékelőivel és szoftverével szereltek fel. Az autó egy radart és hét kamerát használ, míg a csomagtartóban egy számítógép futtatja a mesterséges intelligenciát, amely valós időben dolgozza fel az érzékelő adatait, és irányítja az autó reakcióit. Az automatizált technológia minden helyzetet zökkenőmentesen kezelt, beleértve a gyalogosokat, parkoló autókat, sűrű forgalmat, ideiglenes közlekedési lámpákat és a kiszállító bicikliseket is. A biztonsági sofőr, George, egyszer sem érintette meg a kormányt, és a nagy piros gomb, amely azonnal leállítja az automatizált rendszert, nem került aktiválásra. A robotautó jóval türelmesebb városi sofőr volt, mint én, és mivel nem beszél, sokkal csendesebb is.

Az, hogy az önvezető járművek biztonságosabbak vagy kevésbé biztonságosak a hagyományos, ember által vezetett autóknál, még mindig vizsgálat alatt áll. Számos tanulmány azonban arra utal, hogy az automatizált járművek baleseti aránya alacsonyabb, mint az emberi sofőrök esetében, az Egyesült Államok adatai alapján. Ugyanakkor több incidens is történt robottaxikkal a működési országokban, beleértve közlekedési baleseteket és utasok lezárását az autókban. Például januárban egy férfi Arizonában dokumentálta, ahogyan a robottaxija körbe-körbe járkált egy repülőtéri parkolóban, míg ő bent ragadt, képtelen volt megállítani az autót vagy segítséget kérni. A General Motors 2023-ban felfüggesztette a Cruise nevű vezető nélküli taxi szolgáltatását San Franciscóban a biztonsági aggályok miatt.

Macdonald hangsúlyozta, hogy „a valóság az, hogy egy baleset is túl sok”. Ugyanakkor elismerte, hogy az elektromos járművek és az emberi sofőrök esetében is előfordulhatnak balesetek, hiszen a valós világban ez megtörténik. Az Egyesült Királyságban a biztosítással, a tulajdonjoggal és a felelősséggel kapcsolatos gyakorlati kérdések is felmerülnek, amikor önvezető járművet érintő balesetről van szó. Macdonald elmondta, hogy ezeket még mind dolgozzák ki. Tom Leggett, a Thatcham Research járműtechnológiai menedzsere, egy független autóbiztonsági központ, úgy véli, hogy az Egyesült Királyságban a robottaxiknak „biztonságra orientáltnak” kell lenniük. Hozzátette, hogy biztosítaniuk kell az adatokat azok számára, akiknek szükségük van rá – például a biztosítóknak és a baleseteket vizsgáló hatóságoknak.

A brit kormány szerint az önvezető járművek potenciálisan „42 milliárd font értékű iparágat építhetnek ki, és 38 000 munkahelyet teremthetnek 2035-re”. Ugyanakkor természetesen aggályokat vet fel a vezetésből élők számára is. Andy Prendergast, a GMB szakszervezet országos titkára hangsúlyozta, hogy a vezető nélküli autók és taxik „jelentős társadalmi hatásai” – például a munkahelyek csökkenése vagy a munkanélküliség – teljes mértékben figyelembe kell venni. Macdonald viszont hisz abban, hogy az automatizált járművek a közeljövőben megváltoztatják majd a közlekedés módját sokak számára. „Fiatal gyermekeim vannak” – mondta. „Azt hiszem, a lányaim szükségszerűen nem fognak jogsit szerezni, amikor 16 évesek lesznek.” A világ sokat változik, és úgy tűnik, hogy az önvezető járművek is fontos szerepet játszanak ebben a folyamatosan változó környezetben.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c8jg80j771zo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük