
M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket indít a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) legújabb bejelentése szerint a cég felfüggesztette online rendeléseit, mivel a vállalat komoly nehézségekkel küzd egy kibertámadás következtében. A problémák már a múlt hétvégén elkezdődtek, amikor a vásárlók különböző nehézségekről számoltak be, és kedden a kiskereskedő megerősítette, hogy „kiberincidens” történt. Ennek következtében az M&S teljesen leállította az online rendeléseket a weboldalán és az alkalmazásaiban, beleértve az élelmiszer- és ruházati termékek kiszállítását is. Azok a vásárlók, akik pénteken adtak le rendelést, visszatérítést kapnak.
A bejelentést követően a cég részvényei 5%-ot estek, mielőtt részben helyreálltak volna. Az online rendelési lehetőség szombat reggel még mindig szünetelt. Az M&S a közösségi médiában bocsánatot kért az ügyfelektől az okozott kellemetlenségért, és jelezte, hogy tapasztalt csapata, a vezető kiberbiztonsági szakértők támogatásával, rendkívül keményen dolgozik az online és alkalmazásos vásárlás újbóli beindításán. A cég köszönetet mondott vásárlóinak, munkatársainak és partnereinek a megértésért és támogatásért.
Fontos megjegyezni, hogy a boltok továbbra is nyitva tartanak, annak ellenére, hogy az online rendeléseket érintik a problémák. Korábban a cég már szembesült problémákkal, amelyek a kontaktmentes fizetéseket és a Click & Collect szolgáltatást érintették, valamint a ajándékutalványokkal való fizetést is. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S a közösségi médiában reagált a vásárlók bejegyzéseire, jelezve, hogy a problémák továbbra is fennállnak. A cég azt is közölte, hogy az ajándékutalványok, e-ajándékutalványok és a hitelesítési bizonylatok jelenleg nem használhatók mint fizetési módszer sem az üzletekben, sem online.
Az M&S azonban arról is tájékoztatta a vásárlókat, hogy ha valaki már kapott egy e-mailt arról, hogy egy termék készen áll az átvételre, akkor bemehet az üzletbe, és átveheti azt. „Minden csomagot az üzletben tartunk, amíg másként nem értesítünk, így nincs kockázat, hogy visszaküldik” – közölték. Azonban többen kritizálták a céget a zűrzavar kezeléséért, különösen a vásárlók felé irányuló kommunikáció miatt. Egy vásárló arról számolt be, hogy miután tegnap este azt mondták neki, hogy az ajándékutalványokkal kapcsolatos probléma megoldódott, ma reggel az üzletben nem tudta használni az utalványt. Ez már a negyedik nap volt, hogy próbálkozott, de nem járt sikerrel.
Mindeközben, a frusztrációk ellenére, néhány ember dicsérte az üzletekben dolgozó alkalmazottakat a szolgáltatásukért a problémák közepette, és kérte, hogy a vásárlók ne a munkatársakon vezessék le a feszültséget. Az ügyfelek egyre több kérdést tettek fel arról, hogy a már meglévő vásárlások, rendeléseik és visszatérítéseik miként érintettek a kibertámadás következményei által.
A Marks & Spencer élelmiszereit értékesítő online kiskereskedő, az Ocado nem érintett a problémákban, mivel teljesen külön rendszerrel működik. Az Információs Hatóság szóvivője elmondta a BBC-nek, hogy az M&S „értékeli a megadott információkat” a kibertámadás kapcsán. A cég már kedden jelezte, hogy értesítette a Nemzeti Kiberbiztonsági Központot (NCSC) a történtekről, míg a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség a BBC-nek elmondta, hogy együttműködnek az NCSC-vel a cég támogatása érdekében.
A pénteki befektetői tájékoztatóban az M&S közölte, hogy az online rendelés felfüggesztésének döntése része a „proaktív kezelés” stratégiájának, amelyet a kiberincidens kapcsán alakítottak ki. A cég csapata, a vezető szakértők támogatásával rendkívül keményen dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálhassa ügyfeleit. A kibertámadás következményeivel kapcsolatban szakértők spekulálnak a lehetséges okokról is. Nathaniel Jones, a Darktrace kiberbiztonsági cég biztonsági és mesterséges intelligencia stratégiáért felelős alelnöke elmondta, hogy az M&S online értékesítésének leállítása megmutatja, mennyire súlyosan érintheti a bevételeket egy ilyen támadás. William Wright, a Closed Door Security kiberbiztonsági cég munkatársa hozzátette, hogy véleménye szerint ennek „valós hatása” lehet a cég működésére, hiszen az adatok szerint az üzlet forgalmának közel egynegyede online történik, így bármilyen hosszú ideig tart is a felfüggesztés, az pénzügyi károkat okoz az M&S-nek. A Marks & Spencer a legújabb nagy népszerűségnek örvendő márka, amely jelentős zűrzavarral szembesült online szolgáltatásai terén az utóbbi hónapokban.

